چرا سازمان محیط زیست با احداث جاده در «زیستگاه یوزپلنگ» موافقت کرد
ه گزارش
سبزپرس، «اصغر محمدی فاضل» معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به
خبرگزاری مهر گفته است: از نظر ما بهسازي جاده گزوئيه بلامانع است.
او گفته است که به دليل اينكه اين جاده از قلب منطقه حفاظت شده كوه بافق عبور مي كند، «سازمان حفاظت محيط زيست براي احداث آن محدويت هايي را ايجاد كرده است». محمدی فاضل ابراز امیدواری کرده كه با مشاركت مردم و آشنايي مردم با اين منطقه، اين خواسته مردم به زودي محقق شود.
موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با احداث این جاده در حالی است که ظاهرا اداره راه و شهرسازی استان یزد و شهرستان بافق، هنوز طرح این جاده را نیز به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نکرده اند چرا که فاضل در این باره می گوید: اداره راه و شهرسازي، طرحي كامل و با جزئيات بيشتر در مورد اين جاده به سازمان حفاظت محيط زيست ارائه كند تا با مطالعه و مذاكره بيشتر در مورد نحوه احداث و بهسازي اين مسير، پاسخ قطعي داده شود.
محمدی فاضل این اظهارات را در سفر هفته گذشته خود به استان یزد مطرح کرده است.
موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با احداث جاده گزوئیه در حالی است که این جاده از ناحیه امن منطقه حفاظت شده کوه بافق، یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران عبور می کند.
«جاده گزوئیه» نامی محلی برای جاده ای است که منطقه «سبزدشت» در حاشیه منطقه «حفاظت شده کوه بافق» را به شهرستان بافق متصل می کند. پیشتر جاده ای خاکی در این منطقه با همین نام وجود داشت اما پس از آنکه کوه بافق به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد، تنها محیطبانان منطقه از این جاده استفاده می کردند. از طرف دیگر، بخشی از این جاده در ارتفاع و گردنه کوهستانی قرار دارد و به علت سیل گیر بودن، تخریب شده است.
پیش از این، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گزینه ای دیگر برای تردد از بافق به سبزدشت را با نام جاده «سیروس آباد» پیشنهاد کرده بود که به گفته معاون محیط طبیعی این اداره کل، با مخالفت سازمان انرژی اتمی روبرو شده بود. ظاهرا این جاده از نزدیکی زمین هایی می گذرد که در اختیار سازمان انرژی اتمی است.
با این حال «محمد جواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دی ماه 1390 از بررسی گزینه جایگزین جاده گزوئیه خبر داده بود. او در جمع خبرنگاران گفته بود: گزینه ای را که وزارت راه پیشنهاد داده بود، بنا بر ملاحظاتی مورد توافق سازمان محیط زیست نیست و بررسی های جامع گزینه جایگزین در حال انجام است و امیدواریم که به نتیجه برسد.
محمدی زاده تاکید کرده بود که مسیر گزینه جایگزین طولانی تر است اما از جهاتی مناسب است و یکی از شرکت های توسعه منطقه هم، اعلام آمادگی کرده که این مسیر می تواند مورد استفاده کارخانه واقع شود و بر همین اساس بخشی از هزینه ها را هم او متقبل خواهد شد و در نتیجه امکان عملیاتی و اجرایی اش هم بیشتر خواهد شد.
هر چند که محمدی زاده در آن زمان، نامی از هیچ یک از گزینه ها نبرده بود اما آنطور که از اظهارات او بر می آمد، سازمان بر گزینه سیروس آباد تاکید داشته است، با این حال هنوز معلوم نیست دلیل موافقت سازمان با عبور جاده از یکی از حساس ترین زیستگاه های کشور چیست.
او گفته است که به دليل اينكه اين جاده از قلب منطقه حفاظت شده كوه بافق عبور مي كند، «سازمان حفاظت محيط زيست براي احداث آن محدويت هايي را ايجاد كرده است». محمدی فاضل ابراز امیدواری کرده كه با مشاركت مردم و آشنايي مردم با اين منطقه، اين خواسته مردم به زودي محقق شود.
موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با احداث این جاده در حالی است که ظاهرا اداره راه و شهرسازی استان یزد و شهرستان بافق، هنوز طرح این جاده را نیز به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نکرده اند چرا که فاضل در این باره می گوید: اداره راه و شهرسازي، طرحي كامل و با جزئيات بيشتر در مورد اين جاده به سازمان حفاظت محيط زيست ارائه كند تا با مطالعه و مذاكره بيشتر در مورد نحوه احداث و بهسازي اين مسير، پاسخ قطعي داده شود.
محمدی فاضل این اظهارات را در سفر هفته گذشته خود به استان یزد مطرح کرده است.
موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با احداث جاده گزوئیه در حالی است که این جاده از ناحیه امن منطقه حفاظت شده کوه بافق، یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران عبور می کند.
«جاده گزوئیه» نامی محلی برای جاده ای است که منطقه «سبزدشت» در حاشیه منطقه «حفاظت شده کوه بافق» را به شهرستان بافق متصل می کند. پیشتر جاده ای خاکی در این منطقه با همین نام وجود داشت اما پس از آنکه کوه بافق به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد، تنها محیطبانان منطقه از این جاده استفاده می کردند. از طرف دیگر، بخشی از این جاده در ارتفاع و گردنه کوهستانی قرار دارد و به علت سیل گیر بودن، تخریب شده است.
پیش از این، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گزینه ای دیگر برای تردد از بافق به سبزدشت را با نام جاده «سیروس آباد» پیشنهاد کرده بود که به گفته معاون محیط طبیعی این اداره کل، با مخالفت سازمان انرژی اتمی روبرو شده بود. ظاهرا این جاده از نزدیکی زمین هایی می گذرد که در اختیار سازمان انرژی اتمی است.
با این حال «محمد جواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دی ماه 1390 از بررسی گزینه جایگزین جاده گزوئیه خبر داده بود. او در جمع خبرنگاران گفته بود: گزینه ای را که وزارت راه پیشنهاد داده بود، بنا بر ملاحظاتی مورد توافق سازمان محیط زیست نیست و بررسی های جامع گزینه جایگزین در حال انجام است و امیدواریم که به نتیجه برسد.
محمدی زاده تاکید کرده بود که مسیر گزینه جایگزین طولانی تر است اما از جهاتی مناسب است و یکی از شرکت های توسعه منطقه هم، اعلام آمادگی کرده که این مسیر می تواند مورد استفاده کارخانه واقع شود و بر همین اساس بخشی از هزینه ها را هم او متقبل خواهد شد و در نتیجه امکان عملیاتی و اجرایی اش هم بیشتر خواهد شد.
هر چند که محمدی زاده در آن زمان، نامی از هیچ یک از گزینه ها نبرده بود اما آنطور که از اظهارات او بر می آمد، سازمان بر گزینه سیروس آباد تاکید داشته است، با این حال هنوز معلوم نیست دلیل موافقت سازمان با عبور جاده از یکی از حساس ترین زیستگاه های کشور چیست.
نویسنده: امید عزت پور
تاریخ: ۱۳۹۱/۰۴/۰۳ / 8:38